Prince of Persia: The Sands Of Time .Game vs Movie

Într-o perioadă a cinematografiei moderne şi industriale cât şi a re-ecranizărilor şi adaptărilor, Hollywood-ul a acordat din ce în ce mai multă atenţie asupra jocurilor video urmând ca unele dintre ele să fie expuse pe ecran.

Image

        Insă, rând pe rând filme precum Hitman, Max Payne, sau Doom, au dezamăgit, nereuşind să se ridice măcar la acelaşi nivel cu celebrele jocuri. Astfel, Mike Newellse s-a aflat în faţa unei mari provocări, aceea de a transpune pe ecran jocul arhicunoscut Prince of Persia, un univers original, creativ, având parte de o atenţie pentru detalii ce depăşeşte orice imaginaţie.

După cum se observă şi din subtitlu, acest post se vrea o mică analiză din punct de vedere al legăturii joc-film, sau figurat fiind spus, tată-fiu. În general filmele adaptate după alte opere artistice păstrează esenţa, ideile de bază cât şi numaroase detalii ale acestora. Aici regizorul are un rol foarte important în a reuşi să le gestioneze astfel încât să construiască expunerea cinematografică având aceaşi origine, evoluând într-o direcţie diferită dar tot în acelaşi sens încât să mulţumească cea mai mare parte a publicului evitând plictisul şi senzaţia de deja-vu. Mike Newellse a reuşit să evite aceste defecte, însă a tratat foarte superficial relaţia joc-film. A pornit de la aceaşi origine însă din punct de vedere al direcţiei şi sensului, a luat-o pe arătură. Practic, filmului îi lipseşte esenţa, deoarece regizorul a dat cea mai mare importantă nisipului timpului, astfel evoluţia protagonistului principal îi scapă printre degete. De fapt tot universul Prince of Persia se învârte în jurul tânărului prinţ şi nu a clepsidrei cu nisipul fermecat. The Sands of Time e doar un capitol în evoluţia prinţului. Personalitatea protagonistului din film a fost tratată foarte superficial. S-au omis multe trăsături ce-l face foarte diferit faţă de alţi eroi antici. Abilităţile lui nu se rezumă doar la salturi şi mersul pe frânghii. Nu astea l-au făcut celebru. S-a evidenţiat în câteva scene faptul că prinţul era începător în ceea ce priveşte mersul pe pereţi. Dar deja stilul de luptă (o mare caracteristică a sa ce l-a făcut celebru) ar fi trebuit să fie o adevărată demonstraţie de breakdance. Din punct de vedere fizic, au existat puţine momente când Dastan dădea impresia că e acelaşi prinţ din joc. Întradevăr, relaţia dintre Dastan şi Tamina însoţită de neîncredere te duce cu gândul la cea din jocul video.

După cum se ştie, universul jocului a pornit de la ideea unui basm sau mai modern şi universal vorbind, ideea unui fairy tale. Acest lucru este demonstrat chiar şi de numirea protagonistului principal ca fiind Prinţul Persiei nemaiavând alt nume sau prenume. La fel cum şi în basmele noastre populare, personajele poartă nume ce le definesc personalitatea: Prâslea cel Voinic, Harap Alb sau Făt Frumos. Cât şi atmosfera din joc însoţită de un decor mirific şi foarte bine măsluit din punct de vedere al detaliilor este tipică basmului oriental O mie şi una de nopţi. În film nu s-a văzut acest lucru. Chiar dacă coloana sonoră tinde spre o poveste, decorul lasă de dorit. Foarte mult din timpul filmului este dedicat suburbiilor sărace şi supra aglomerate, interiorul palatelor este lipsit de imaginaţie, spaţiile sunt prea mici pentru un palat persian ce se respectă. Design-ul interior e la fel de chicios ca şi carpeta cu Răpirea din Serai din camera bunicilor. Cu atât mai puţin mă voi aştepta de la un eventual sequel, la un Babilon sau celebrele grădini suspendate.
Însă pentru cei care au făcut cunoştinţă pentru prima oară cu acest univers, e o noua experienţă ce merită explorată.

Scris de Emilia BĂLĂU

Editat de Iulian BÎRZOI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s